Ezen képzési anyag szerzői jogokkal rendelkezik. Bármilyen felhasználása a szerző írásbeli engedélyéhez kötött!
A természetesség és az egyszerűség jelenléte a gyógyító gyakorlatban
- kredit:A terapeuta saját, személyes gyógyító erejének felfedezése, a terapeuta tudatos jelenléte a gyógyításban
- kredit: A terapeuta személyes természetes hatásmechanizmusának tudatosítása. A természetesség, az egyenrangúság és a tisztelet szerepe a gyógyító folyamatokban. Az egyszerűség elve.
- kredit: A tudatos érzékelésen alapuló, a szimbólumokat, és az analógiákat aktívan használó éber terápia lényege
Cél: Ez a képzésrendszer a gyógyítók, a terapeuták személyes tudatos hatásait helyezi a középpontba. A módszerek, mint eszközök kerülnek csak a fókuszba, a módszer működésének hatásmechanizmusa következtében. A legfontosabb a segítő ember egyedi, tudatos, személyes segítő hatásmechanizmusának megfigyelése, felfedezése, megismerése. Önmaga megértése, hogy mit, miért csinál úgy, ahogy. Tehát a képzés során nem a klasszikus értelmében vett önismereti munka folyik. És nem is csak a szakmai én hatásmechanizmusainak szupervizionális megismerése. Hanem e két folyamat együttes, összefonódó működésének megértése, és a működtetése. Mindezek következtében tudatosodnak a gyógyítók, a terapeuták saját tehetségükön alapuló segítő munkájuk kialakításának elemei, a terápikus módszerek használata során.
A képzés, egy szemlélet módot tükröz.
Ez a képzés, egy a tudatos érzékelést és a személyes tapasztalatokra épülő, a szakmai ént tudatosító önismereti kurzus, 21 alkalommal
Ez a képzés természetesen, egyszerűen csak egy, a terapeuta önfelvállalását támogató lehetőség.
Tartalom: (milyen módon érem el a célt) Önmagunk természetes, valódi, teljes jelenléte a terápiákban a kulcsa a pácienseinkkel jól összekapcsolódó, az érthető, változást inspiráló tudást átadó gyógyításnak. Hisz a gyógyulás mindig tanulás is. Tanulás nélkül nincs teljes gyógyulás. A gyógyulást hozó információk a belső világunk megismeréséről szólnak elsősorban, ami az életünk mélyebb megismerését jelenti.
Ahhoz, hogy a beszélgetés felfedezés, egy izgalmas beszélgetés legyen, ne kikérdezés, a terapeuta és a páciens(ek) ember-ember, egyenrangú kapcsolatát tudatosan kell létre hozni. Majd a beszélgetés élvezetét fenn kell tudni tartani.
A könnyedséget kell megteremteni a találkozásban. Ez adja a reményt. A remény terében folyik a munka. Ez mit jelent? A terapeuta számára a könnyedség fenntartása más feladat, mint a terápiás hatás tekintetében. A terapeuta könnyedségét a saját testi-lelki-spiritális létének szabadság foka, önismeretének, éntudatának teljes uralma adja. A terápia szempontjából a rogersi értelemben: elfogadás, empátia, kongruencia. Illetve, ahogyan én gondolom: szeretettel fogadni, aki jön hozzám, a terhelhetőségét figyelve hatni rá, bátorítani őt abban, hogyan válik kompetenssé a saját életében! Tehát a páciens a saját erősségeinek tudatosítása által átmenetinek tekintheti a problémáit. Persze, ha engedélyt kapunk rá Tőle, a páciensünktől! Vagyis ha megéri neki változni, azaz meggyógyulni. De nem is meggyógyulni, hanem egészségesnek lenni. Talán a legfontosabb cél a terápiás találkozások során egy-egy életesemény kapcsán, hogy tudatosuljon a páciensekben a traumatikus esemény során megélt nyereség, amit csak ezen esemény volt képes megadni számára az egészségélménye fenntartása érdekében. Ez a pozitív, előre mutató belső erőforrás képes tudatosan stabilitást adni az életünk teljességének átéléséhez.
Ez az én egészségpszichológiám esszenciája.
Azért, hogy az élő erőket ébresztgessük a hozzánk forduló emberekben szükséges, hogy mi magunk is folyamatosan nyitottak maradjunk. Frissítsük ismereteinket mind szakmai értelemben (fejlődéslélektan, személyiséglélektan, különböző terápiás irányzatok módszerei, spiritualitás, a szomatikus problémák és a szimbólumok kapcsolatát) mind a művészetek irányában, netalán a műszaki tudományok irányába is. Sőt a digitális technológia lehetőségeit is figyelembe véve. Ezenkívül minden tudományos és spirituális értelemben megmutatkozó eredményt, így pl. a kvantum medicinát, vagy az ősi kultúrák mentális tudásanyagát…stb.
Hogyan épül fel a képzés?
A képzésen a „Kreatívan jelen lenni!”-t tanuljuk! Egy kreatív pszichológus, egy kreatív segítő a legjobb terapeuta! A kreativitás szabaddá teszi nemcsak a terapeutát, hanem a páciens változási ambícióit is felszabadítja a megrögzött, addig változtathatatlannak hitt szenvedést eredményező élményeitől!
Egy kreatív pszichológus, egy kreatív segítő reményt ad! Reményt az egészséges léthez!
A kreatív pszichológus, a kreatív segítő a tüneteket, a problémákat képes átmenetinek tekinteni! A tünetek ebben az átmeneti térben, ebben a terápiában születő térben képesek átformálódni, átlényegülni a pozitív folyamatokon keresztül kifejeződni úgy, hogy az egyén újra teremtve érezze magát! Az átmeneti tér nemcsak a fájdalmak, félelmek, szorongások és más negatív tartalmú élmények újraélésének és elengedésének a tere lesz ezáltal, hanem a remény tere! Az remény terében a spontaneitás és az önfelvállalás által teremtődik meg az erőforrásait használó egészséges ember!
A terapeuta kreatív, minden hozzá forduló ember esetében megújuló, egyedi jelenléte felszabadítja a tünetei által kommunikáló, élethelyzetébe beleragadt embert és arra készteti, hogy az egész lényével legyen jelen az életében ne csak a tünetei által. A terapeuta, a gyógyító aktívan alkalmazkodik a segítségre szorulóhoz. A gyors gyógyuláshoz a segítő emberi elsődleges alkalmazkodására, figyelmére és természetesen a teljes szakmai odafordulására, a szakmai tudásának egészleges mozgósítására van szükség.
A képzés csoportos formában, interaktív módon zajlik. A tudatos jelenlét minden eszközét használja módszereiben, és individuálpszichológiai aktív analízis alapú, de imaginatív, fókuszterápiás, gestalt terápiás, pszichodramatikus és művészetterápiás módszereket is alkalmaz. A résztvevők saját praxisából származó esetek közös feldolgozása is előtérbe kerül, a gyógyító ember személyes hatóerejével együtt.
- kredit: A terapeuta saját, személyes gyógyító erejének felfedezése, a terapeuta tudatos jelenléte a gyógyításban
(7 alkalom 70 óra, kiket várok a képzésre: pszichológus, orvos, természetgyógyász, védőnő, terapeuta, coach, gyógypedagógus, fejlesztő szakember, tréner, szociális munkás)
- alkalom Bevezetés a közös munkába, a szakmai énből induló a személyes énre is vonatkozó önismereti munka
- alkalom A terapeuta gyógyító erejének megélése: személyes élettapasztalatok, a gyógyításhoz vezető út, A szeretet törvénye
- alkalom A terapeuta gyógyító erejének megélése: Érzékelés gyakorlatok gestalt elemekkel, hatásmegfigyelés Az életkedv törvénye
- alkalom A terapeuta gyógyító erejének megélése: Észlelés és az intuíció, a valóság határainak felfedezése, Az egymásra hatás törvénye
- alkalom A terapeuta gyógyító erejének megélése: Tudatos jelenlét a gyógyításban, az önreflexiók szerepe, a kreatív, könnyed jelenlét élménye
- alkalom A terapeuta gyógyító erejének megélése: A naivitás és a védettség egysége a terápiákban, Az őszinteség törvénye
- alkalom Csoportos munkában rejlő többlet jelenlét pszichés erőket megsokszorozó minőségének megfigyelése. Pozitív pszichés erőforrások fenntartása a gyógyító munkában
- kredit: A terapeuta személyes természetes hatásmechanizmusának tudatosítása. A természetesség, az egyenrangúság és a tisztelet szerepe a gyógyító folyamatokban. Az egyszerűség elve.
(7 alkalom 70 óra, kiket várok a képzésre: pszichológus, orvos, természetgyógyász, védőnő, terapeuta, coach, gyógypedagógus, fejlesztő szakember, tréner, szociális munkás)
- alkalom Saját gyógyítói munka tudatos mechanizmusának megfigyelése (nonverbális és verbális elemek) Egyéni felnőtt terápiák sajátosságai, az összekapcsolódás létrehozása a gyógyítás folyamatában, A felnőtteknél mi a kulcsa a fókusz információk elérésének?
- alkalom A kreatív élménytér kialakítása, A remény tere, A szabadság élmény, mint az önújrateremtő erő felszabadító hatása, Az átmenetek lényegének törvénye, a gyermek és a felnőtt terápiák közötti különbségek a terápiás hatások tekintetében
- alkalom A természetesség és az egyenrangúság kiemelt szerepe a gyógyításban, A megértések erőt képző lényege, A párterápiákról Terhes anyákkal is foglalkozunk. Persze az apákat minden esetben meg kell ismer
- alkalom Hatás-hatása, A kölcsönhatás törvénye , Mindig rendszerben gondolkodni, családok a terápiás térben
- alkalom Az akció-reakció törvénye, Szülők terápiája a gyermek terápiákban Ne csak az index pacienssel dolgozzunk, mindegy hány éves (ha szükséges). Illetve a szülőK jöjjenek el a gyerekük megértéséhez először a gyerek(ük)eik nélkül a terápiára és persze addig csak ők, míg meg nem értették a saját dolgukat, hogy mit kell másként kezelni az életükben, persze ezek a dolgok sokszor nem a gyerekkel kapcsolatosak…. A kisbabát is hozzák el szülők, ha szükséges
- A játék, mint a gyógyulás helye, egyéni gyermek terápiák sajátosságai, Egyéni játékterápia-báb- elsősorban, de nem kizárólag, nemcsak gyerekekkel, saját játék kedv felfedezése ,A gyerekeknél egyértelműen tudjuk, hogy a játék során elérhetjük a gyerekek belső világát. De hogyan is lehet ezt a legkönnyebben?
- alkalom Az egyszerűség elve, az egyszerűség teremtő ereje
- kredit: A tudatos érzékelésen alapuló, a szimbólumokat, és az analógiákat aktívan használó éber terápia lényege
(7 alkalom 70 óra, kiket várok a képzésre: pszichológus, orvos, természetgyógyász, védőnő, terapeuta, coach, gyógypedagógus, fejlesztő szakember, tréner, szociális munkás)
- alkalom A tünetek pozitív tartalmának törvénye, Tünetekkel való kommunikáció helyett ,Generációk hogyan jönnek egyszerre terápiára, Párterápiás helyzetek, különös tekintettel a pszichés meddőségre
- alkalom A spiritualitás megjelenése a terápiákban Nonverbális elemek a terápiákban, A folytonosság törvénye, mint az egészségőrzés alapja
- alkalom A közös életérzés törvénye a terápiákban A magzati korszak és a csecsemőkor családterápiás megközelítése. Anya magzat kapcsolat a terápiákban, demonstrációval
- alkalom Művészetterápiás lehetőségek, nemcsak gyerekeknél
- alkalom A terapeuta neutralitása miként válik az átalakulás, a gyógyulást hozó átalakulás katalizátorává, ill. milyen szerepeket tölthet be a terapeuta a csoportos terápiákban, Csoportos gyermekterápiák- elsősorban gyermekpszichodráma
- alkalom Az egységben lenni törvénye, az öngyógyulás inspirációja
- alkalom A képzés folyam összegzése, zárás
A csoportos képzés során sok-sok témával és konkrét esettel foglalkozunk. Én is hozok természetesen folyamatosan saját eseteket, szóban, írásban, felvételről. A résztvevők saját esetei és saját fejlődésük is a középpontba, szóba kerül, ilyen módon. Mindig megvizsgáljuk együtt, azaz felfedezzük, hogyan tud a terapeuta aktívan befogadó lenni, úgy hogy a páciens megmutatkozó aktivitását inspirálja?? …stb
A képzésben a legfontosabb a kreativitás, minden terapeuta más, másként hat az emberekre.
Ez a tény azt erősíti meg, hogy a terápiák mindig egyediek legyenek, nem a reprodukció gyógyít, hanem a személyes, egyedi TUDATOS hatás… Így sémák, általánosságok mindig egyénre szabottakká kell, hogy váljanak!…Persze nem ész nélkül, csak az értelmi intelligencia mellé a pszichoterapeuta érzelmi intelligenciájának fejlesztése is társul, a tudatosságot szem előtt tartva! ….és természetesen a tudás alkalmazása is, …
Természetesen a mélységet a résztvevők teherbírása, ismeretei, gyakorlati aktivitása határozza meg. Ez nem elmélet átadás, hanem tapasztalati tudásra épülő tapasztalati tanulás.
A gyakorlatban aktívan benne lévő szakembereket várok, minimum 5 év szakmai tapasztalat a segítő folyamatokban, mindenképpen szükséges! Jó, ha már van módszerekben jártasság, mert a saját irány megerősítése célja a képzésnek!
Max 15 fővel induló képzés.
Várható indulás: 2024.március 21-22. / Havonta 1 nap
A helyszín: megbeszélés szerint. Elsősorban Budapesten. Ha igény merül fel, más helyszín is lehetséges!
Részvételi díj: 30ezer Ft/nap
Jelentkezni, emailben az iren.birizloszabo@gmail.com, eletkerek@eletkerek.hu vagy a 06309984856 telefonon bármelyik hétköznap este 8-9 között
Ajánlott irodalom: RéSzabó Irén: Az idegen mester
Ezek az alap infok. Lelkes vagyok 🙂
A szervezés alatt álló képzés összekapcsolódik a tolték gyógyító rendszer ismeretanyagát bemutató az ősi mexikói hagyományt tanítók saját képzéseivel. Első tanító mesternek meghívtuk Magyarországra Sergio Magana Mexikóban élő tanítót 2024-re egy 4 napos képzés megtartására. A témát a későbbiekben tesszük közzé.
A pilot képzés résztvevői visszajelzéseiből válogatva szeretném bemutatni a képzés hatását:
Miko-Kósa Andrea klinikai szakpszichológus:
„…Szemléletet adott, utat mutatott, mélységet és magasságot és a köztük lévő rétegeket, integrálást…értékek megerősödését kaptam. Példát mutattál arra, hogy lehet átkeretezni dolgokat, meglátni, megtalálni a lényegest a lényegtelen tengerében. Szabadságot és magabiztosságot kezdtem érezni, amiben bátrabban mertem személyesen is megmutatkozni. Én itt újra „megszülethettem”. Egyszerre lehettem szakember, pszichológus, tanítvány, törékeny ember, segítő, vendéglátó, kíváncsi gyermek, csoporttag és úton lévő….. Hálát érzek azért, hogy ezt átélhettem, úgy érzem minden alkalommal gazdagabban mentem haza….nekem ez egy felfedező út volt, ahol biztonságban éreztem magam, vezetve voltam, de mindig csak annyit mutattál meg, aminek befogadására kész voltam…vágyom arra, hogy ez az út még folytatódjon, folytatnám.”
Mészáros Ágnes klinikai szakpszichológus:
„…Sokszor nehezemre esett a csoportban eltöltött időn túl megfogalmaznom, mit is élek itt át, miben is gazdagszom. A jelenlét volt természetes, a változások, amiket generált pedig értékes hozadékok. Számomra az otthon melegét, a bizalmas légkör meghittségét idézte…köszönet érte”
Babos Eleonóra tanácsadó szakpszichológus:
„…megerősítést kaptam abban, hogy amit ösztönösen alkalmaztam az jó…..a hiányosságok helyett az erőforrásokra koncentrálni és azokat kiemelni, tudatosítani a páciensekben…a saját élmények átbeszélése kapcsán rengeteg olyan információ hangzott el, amit az életemben alkalmazni tudok…”
Tallár-Derda Krisztina tanácsadó szakpszichológus:
„…tudást, technikai jártasságot szereztem a bábozás világában, betekintést a folyamatába…a személyes jelenlét fontosságát, gyógyító erejét tapasztaltam meg… bátorítást, megerősítést és ezáltal szabadságot a terápiás munkában…átéltem, hogy ami az adott pillanatban történik, éppen akkor az a legjobb, a legtökéletesebb amit meg tudok tenni a terápiában… a magzati élmények, anya és a magzat kapcsolatának határai, és ezek felhasználása a terápiás munkában, példák amiket említettél…terápiás keretek újragondolása, legyen idő bemelegedni, megélni a folyamatot és lezárni, egy terápiás ülés 1,5 óra…hálás vagyok, hogy egy olyan csoportba kerültem, ahol a szakmai tudás átadása mellett, a csoport megtartó ereje, és a beszélgetések során volt tere és helye a személyes élményeknek, érzéseknek a megélésére…”
Bökönyszegi Adrienn klinikai szakpszichológus:
„…Megtanultam többféle látásmódot, módszert, amit alkalmazhatok. Rájöttem, hogy mindennek sok oldala van, kevésbé ítélkezem a szülők felett, rengeteg empátiát tanítottál nekem. Empátiát, elfogadást. És azt, hogy nem vagyunk és nem is kell, hogy legyünk mindenhatóak…köszönöm, hogy figyeltél rám, hogy érezted a ritmusom, azt, hogy mikor-mennyit bír el a lelkem…köszönöm, hogy láthattam a szemeidben a csillogást, amikor örültél nekem, a sikereimnek…”
Jasku Henrietta klinikai szakpszichológus:
„… a szülőkkel való munka fontosságát adta nekem a képzés, hogy a gyerekterápia működhet a szülőkkel is, a gyerek nélkül is…a gyerekterápiákban a játékosság és a humor nagyon fontos…a pozitív nézőpontok megtalálását, és azt a tudatot, hogy „mindig van pozitívum!””
Dobronyi Pálma tanácsadó szakpszichológus:
„…azóta bátrabban, kevésbé fontolgatva és óvatoskodva fogalmazok meg, mondok ki érzékelt összefüggéseket, pillanatnyilag megjelenő kérdéseket, még kényes témák esetében is. Spontánabban reagálok. Ez azt is jelenti, hogy erősebben, tisztábban is érzékelek lényeges, érzékeny pontokat a terápia folyamatában…nagyon fontos mintát jelentesz nekem az aktivitásoddal és azzal, hogy a belefeledkezés mellett tudatosan követed a folyamatokat. De ezt még sokszor kell gyakorolnom!…a vezetésed , és ahogyan a képzésben a csoportot hangoltad, (és ahogyan a csoport hangolódott) segített megtapasztalni, hogy lehet úgy együttműködni, hogy ez mindenkinek kellemes legyen. És azt hogy lehet, és azt is hogyan lehet összehangolni önmagunkon belül a különböző énrészeket….több örömöt fedezek fel azóta a mindennapjaimban, és kevésbé félek attól, hogy minek mi lesz a következménye. De azért nem ész/tudatosság nélkül választok!…az elengedés fájdalma után vagy helyébe a reményt állítottad, és ez felszabadít…a „jó úton lenni” érzését is megtapasztalhattam, mind két értelemben…”
Wettstein Angéla pszichológus
„…amit szakmailag és emberileg is a képzéstől kaptam egy igazi csoda, épp ezért nehéz szavakban összefoglalni. Szakmailag egy gyakorlati útmutatót, iránytűt kaptam, amiből éltem az egész tanévben, rengeteget tudtam erre a tudásra építeni. Ilyen pl. a szülőkkel való munka új megközelítése, a hosszabb terápiás ülés, ill. a bábterápiás módszertan, a gyerekpszichodráma élmények, valamint a fantasztikus művészetterápiás alkotófolyamatok, amiket itt átélhettem. Ilyen komplex és vitalizáló saját élményekben egy képzés keretein belül sem volt még alkalmam részesülni és ezért végtelenül hálás vagyok, többek között azért is, mert kezdőként ilyen nagyfokú bátorítást és gyakorlati eszköztárat kaphattam… a természetesség és az önfelvállalás két olyan irányelv lett számomra, amik felszabadítanak és (végre) esélyt adnak a hosszútávú boldogságra…Jó volt ráébredni, hogy az önismeret nemcsak a problémáim jobb ismeretét, hanem a meglévő tudásom feltérképezését is jelenti. A képzés minden percéért – mind szakmai és mind személyes szinten nagyon-nagyon hálás vagyok!
Ezen képzési anyag is szerzői jogokkal rendelkezik. Bármilyen felhasználása a szerző írásbeli engedélyéhez kötött! Az itt név szerint megemlített pszichológusok írásbeli engedélyüket adták a visszajelzéseik megjelenéséhez!